Unit 1 bestaat uit 4 basisgroepen. Elke groep heeft een eigen dagritme. De afspraken en rituelen zoals opruimen, rustig door de school wandelen, fruit eten en verjaardag vieren zijn in alle groepen hetzelfde. Dit geldt ook voor het thema waar de kinderen aan werken en mee spelen.
De dag begint met de inloop. Van 08.15 uur tot 08.30 uur brengen de ouders hun kind in de groep. Nog even iets laten zien wat de dag ervoor gemaakt is of samen een boekje lezen, een spelletje spelen of de portfolio bekijken: daarvoor is de inloop bedoeld. Het zorgt voor een soepele overgang van thuis naar school.
Als de helpers de belletjes hebben laten horen, gaan de kinderen in hun eigen basisgroep in de kring zitten. Hier wordt de dag begonnen met helpers aanwijzen, vertellen van gebeurtenissen die het kind bezig houden en namen lezen. Ook de ‘Opstekerketting’ wordt aan een kind gegeven.
Dan gaat de kaars aan en wordt uit de bijbel een verhaal verteld. Dit gebeurt aan de hand van de methode Kind op maandag. Er worden liedjes gezongen en een gebed uitgesproken. Als de kaars weer uitgaat wordt het dagritme doorgenomen; wat gaan wij allemaal doen vandaag?
Dan is het tijd om te spelen en te werken. De kinderen kunnen bij het kiesbord een activiteit kiezen. Ook werken er kinderen op het Ontwikkelplein met ontwikkelingsmateriaal.
Het spelen en werken duurt ruim drie kwartier. De leerkrachten begeleiden de kinderen bij de activiteiten en geven instructie in kleine kring, de zogenoemde KIK groepen (Kleine Instructie Kring). Dit is voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Na het opruimsignaal gaan we elkaar helpen met opruimen en dan is het tijd om een verjaardag te vieren, fruit te eten en te drinken. Er volgt nog een taalactiviteit zoals voorlezen, oefenen met de letter van de week of het maken van een woordweb.
Het bewegen doen de groepen 2/3 in de gymzaal. Twee keer per week krijgen zij gym van de vakleerkracht. Groep 1 en groep 1/ 2 gaan naar het speellokaal en krijgen daar hun gymlessen. Daarnaast gaan we elke dag buiten spelen.
De rekenactiviteiten vinden in de kring plaats , we springen, we rennen veel rekenbegrippen. Want actief leren vinden we belangrijk.
In de middag is er nog tijd voor muziek en drama. De muziek en drama lessen sluiten aan bij het thema dat we behandelen.
De dag wordt afgesloten met een kringactiviteit in de eigen basisgroep.