TOM Onderwijs Anders is een integrale aanpak voor verandering en vernieuwing: het geeft invulling aan eigentijds onderwijs. Met meer individuele aandacht voor leerlingen en een gemotiveerd en inspirerend onderwijsteam.
TOM reikt bouwstenen aan hoe daar te komen. Door bijvoorbeeld: leren in kern- of basisgroepen, lesgeven in multidisciplinaire teams en werken op verschillende leer- en werkplekken in de school.
Kortom, TOM is het wat en hoe ineen. Het geeft richting en ondersteuning voor eigentijds onderwijs. Waarbij iedere school zelf de regisseur is van zijn eigen gewenste ontwikkeling.
Waarom TOM?
TOM is een kind van zijn tijd. Het speelt in op een actuele ontwikkelingen:
Netwerksamenleving: mensen veranderen regelmatig van baan, kennis veroudert snel en er heerst een zapcultuur. Dit stel andere eisen aan mensen en dus aan onderwijs.
Lerarentekort: de laatste jaren is er een tekort aan HBO-geschoolde mensen. Hierdoor komt ander personeel de school binnen zoals zij-instromers, herintreders, onderwijs- en klassenassistenten.
Ondernemend leren: in deze visie krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces. Onderwijs beweegt van aanbod- naar vraagsturing.
Recht doen aan verschillen: er is een tendens veel meer kinderen, met handicaps en gebruiksaanwijzingen, een plek te geven in het reguliere onderwijs. TOM geeft scholen handvatten voor het organiseren van passend onderwijs.