Volgen van leerlingen
Om de prestaties van de kinderen op onze school goed te kunnen volgen gebruiken we een leerlingvolgsysteem. Dit systeem bestaat uit een aantal toetsen op het gebied van lezen, taal en rekenen. Deze toetsen zijn niet-methode gebonden. Er wordt dus niet getoetst wat er toevallig in de afgelopen periode in het boek stond, maar er wordt gestreefd naar het verkrijgen van een totaalindruk van de kennis en kunde van de kinderen op het moment van de toets. De toetsen die wij gebruiken komen uit het leerlingvolgsysteem van DIA.
In verband met de afnamemomenten van de verschillende toetsen krijgen de kinderen* twee rapporten per jaar: in februari en vlak voor de zomervakantie.
*De kinderen in groep 1 die vóór de kerstvakantie ingestroomd zijn ontvangen één keer hun rapport: aan het eind van het schooljaar. Kinderen die na de kerst zijn ingestroomd in groep 1 ontvangen in het eerste jaar nog geen rapport.
Bespreking
Drie keer per jaar heeft u de mogelijkheid om de vorderingen van uw kind te bespreken, de zogenaamde ‘tien-minutengesprekken’. Op verzoek van de ouder of de leerkracht is het mogelijk om een huisbezoek of een gesprek op school te plannen om wat uitgebreider stil te staan bij de ontwikkeling van uw kind.
Onderwijs op maat
We streven naar onderwijs ‘op maat’ voor alle kinderen. Hoe doen we dat?
- Door middel van cursussen en studiedagen zijn we steeds bezig om ons verder te scholen in het omgaan met verschillen tussen kinderen en met zorgverbreding.
- We hebben een intern begeleider, een leerkracht die zich speciaal bezig houdt met alles wat op onze school te maken heeft met zorgverbreding.
- We volgen de ontwikkeling van de kinderen met behulp van een leerlingvolgsysteem in ParnasSys.
- We houden met regelmaat leerlingenbespreking. Tijdens deze bespreking wordt besloten of extra hulp nodig is in de groep of advies ingewonnen moet worden bij de schoolbegeleidingsdienst (observatie en onderzoek), Expertisecentrum of het speciaal onderwijs (ambulante begeleiding).
- We werken samen met de andere basisscholen en met de scholen voor speciaal onderwijs in Emmeloord. Zo komen de intern begeleiders zes maal per jaar bij elkaar om samen de stand van zaken op te maken van de zorgverbreding in de scholen, de problemen te bespreken, nieuwe aspecten uit te diepen en op te zetten.
- Wanneer het ondanks alle inspanningen toch niet lukt om een leerling op school te houden, dan wordt in overleg met de ouders de leerling aangemeld bij de Toewijzingscommissie (TC). Daar wordt nagegaan welke mogelijkheden er zijn voor deze leerling. Soms is opvang op een andere basisschool wenselijk of kan het speciaal onderwijs de beste ondersteuning bieden.